Anonim

Met de prijzen van 4K (aka UHD) televisies blijven dalen, meer en meer consumenten upgraden naar de hogere resolutie technologie. Maar velen van u (inclusief ons) hebben nog steeds 1080p Blu-ray-spelers aangesloten op onze nieuwe 4K-schermen. Natuurlijk leveren deze nieuwe tv's goed hun 1080p-content op, maar er gaat niets boven native content op volledige bandbreedte!

Het UHD Blu-ray-formaat speelt in op de behoefte aan native 4K-content en UHD Blu-ray-spelers zijn iets meer dan een jaar op de markt. Vanaf ongeveer $ 300 en inclusief opties zoals de Xbox One S, beginnen consumenten eindelijk een keuze te zien als het gaat om op schijf gebaseerde UHD-films thuis. Maar ondanks deze opties hebben velen van ons besloten te wachten tot het populaire merk Oppo op de markt komt. Nu is dat wachten voorbij, met de recente lancering van de Oppo UDP-203 Ultra HD / Blu-ray-speler voor $ 549.

Hoewel hoger geprijsd dan sommige van de concurrentie, biedt Oppo behoorlijk wat functionaliteit voor die $ 549:

• Audio- en videoverwerking waardoor Oppo een belangrijk onderdeel is geworden van degenen die bijzonder zijn in hun entertainment. Oppo heeft een aangepaste quad-coreprocessor ontworpen voor de videoverwerking en ze gebruiken een 32 bit 8-kanaals DAC van AKM ter ondersteuning van audiofiele audio.
  • Snel laden van schijven met behulp van een geoptimaliseerd lasermechanisme.
  • HDR / Dolby Vision, de UDP203 ondersteunt het HDR10-formaat en ondersteunt Dolby Vision via een firmware-upgrade.
  • Opschalen heeft Oppo in de begindagen van HDTV op de kaart gezet. Hun nieuwe spel tilt dat naar een nieuw niveau met de mogelijkheid om je Blu-ray-schijven op te schalen naar 4K.
  • Voor de audiofiel is er ondersteuning voor audio zonder verlies
  • Alle nieuwste surround-indelingen worden ondersteund
  • 7.1 Analoge uitgang
  • Integratie met IR, RS-232, IP-controlesysteem van derden en HDMI CEC-opdrachten. De speler ondersteunt ook Trigger In en Out, dus het kan automatisch andere apparaten in- en uitschakelen die erop zijn aangesloten voor het ultieme gemak.

Opstelling

Het instellen van onze Oppo UDP-203 was eenvoudig en vergelijkbaar met het installatieproces voor andere veelgebruikte A / V-apparatuur. We haalden onze oude Oppo Blu-ray-speler eruit en zetten deze op zijn plaats. We moesten alles behalve de Ethernet-kabel omwisselen. De HDMI-kabel hoeft alleen te worden verwisseld als deze niet als hoge snelheid is gecertificeerd. Omdat Oppo er een in de doos heeft, hebben we zojuist de doos gebruikt die bij de speler is geleverd. Omdat onze ontvanger HDMI 2.0 en HDCP 2.2 gecertificeerd is, hebben we de UDP-203 er rechtstreeks op aangesloten, omdat deze het 4K-signaal in al zijn glorie met volledige resolutie kan passeren. Maar als u een situatie hebt waarin u geen ontvanger hebt die de nieuwste normen ondersteunt, kunt u de HDMI 1.4-uitgang op de Oppo gebruiken om uw audio naar de ontvanger te sturen, terwijl de tweede HDMI 2.0-uitgang het 4K-videosignaal verzendt rechtstreeks naar uw tv. Dit is een van die problemen van consumenten die vaak voorkomen bij moderne kopieerbeveiliging, maar het biedt gebruikers in elk geval een optie om te genieten van 4K-inhoud zonder een nieuwe ontvanger te hoeven kopen.

Voor onze tests hebben we twee tv's gebruikt: een die 4K was, maar geen ondersteuning voor High Dynamic Range (HDR) en een andere die zowel 4K als HDR ondersteunde. De gehele keten wordt hieronder beschreven:

Oppo UDP203 --> Yamaha RX-850A -> Vizio 70-inch P-serie UHD TV

Oppo UDP203 -> LG 65UH6150

De Vizio werd gebruikt voor het testen van HDR-inhoud op tv's die geen HDR ondersteunen en de LG werd gebruikt voor de volledige ervaring.

Nadat alles was aangesloten, hebben we de firmware bijgewerkt die ongeveer 20 minuten duurde. Daarna waren we onderweg. De menu's zijn erg basic maar functioneel. Er zijn menu's voor muziek, foto's, films, netwerk, instellingen en favorieten. Het enige menu dat we hebben onderzocht, is echter het netwerk. We waren enigszins verrast om onze Plex Server te zien verschijnen. Het was een ruwe implementatie via DLNA, maar al onze inhoud was aanwezig, zelfs als het afspelen en navigeren een beetje schokkerig waren. Het hoofddoel van onze review is natuurlijk UHD Blu-ray, dus we hebben wat testschijven gepakt en naar voren geschoven.

Met de Oppo kunt u enkele videoparameters aanpassen. Voor onze beoordeling hebben we geen van hen aangeraakt. In feite bleven de tv's ook in hun respectieve film- / bioscoopmodus, omdat we vonden dat dit is hoe de meeste mensen hun tv's bekijken. Als u een professionele kalibratie van uw tv's hebt, kunt u waarschijnlijk nog betere resultaten verwachten dan wat we hebben meegemaakt.

Prestatie

Onze evaluatie werd uitgevoerd met drie UHD Blu-ray-films: The Magnificent 7 , Independence Day Resurgence en Keeping Up With The Joneses . Koop trouwens de UHD-versie van alle films die je in de toekomst wilt gaan bekijken, zelfs als je geen UHD-speler hebt, want bijna alle films bevatten ook de 1080p Blu-ray-schijf.

Als eerste wilden we een basislijn instellen door naar een aantal 1080p Blu-stralen te kijken die via de Oppo UDP-203 waren geconverteerd. Beginnend met de Vizio gingen we terug in onze kluis en trokken Black Hawk Down eruit. We keken echt naar de nachtscènes en in het bijzonder naar de scène die door de nachtscope keek. In deze gevallen hebben we gekeken hoeveel details er aanwezig waren. Er is geen manier om het te vergelijken met een HDR-versie, maar we waren verrast om te beseffen dat de film inderdaad beter was geconverteerd naar 4K via de Oppo dan op native 1080p. De zwarte niveaus waren diep maar niet zo diep dat je geen details kon zien. Je kunt gemakkelijk details in de gezichten van mensen onderscheiden en het zweet en vuil van een dag vechten zien. De nachtkijker had helderheid en een knapperigheid die door de speler leek te worden verbeterd. Toen we het van dichtbij bekeken, konden we geen artefacten zien, zoals vroeger in de conversie van SD naar HD.

Vervolgens gingen we verder met een echte UHD-film en laadden The Magnificent 7 . Voor deze film moest de UDP-203 van HDR naar SDR op de Vizio. Wat we zagen was erg indrukwekkend. De film was scherp en gedetailleerd. Kleuren waren natuurlijk en warm. Dat gezegd hebbende, vonden we de verbetering ten opzichte van de 1080p Blu-ray niet echt aantrekkelijk. We voelden hetzelfde over Independence Day en Keeping Up The Joneses .

De audio klonk echter voor alle drie films op een ander niveau. Of het nu Dolby of DTS was, de audio maakte de film. We hebben echter een paar lipsync-problemen ondervonden tijdens het kijken, maar dat lijkt een bug te zijn met de videoprocessor van de Vizio. Het pauzeren en hervatten van de film lijkt het probleem op te lossen. De LG heeft een nieuwere processor en had dit probleem niet.

De echte test zou zijn met een tv die HDR ondersteunt. Daarvoor zijn we overgestapt op de LG 65UH6150. Voor deze tests hebben we de Oppo UDP-203 rechtstreeks op de tv aangesloten, zonder een ontvanger ertussen. Dit was puur het resultaat van de apparatuur, of het ontbreken daarvan, bij de hand, en zou niet moeten uitmaken zolang je een moderne ontvanger gebruikt met ondersteuning voor 4K en HDR.

De eerste film waar we naar keken in HDR was Keeping Up With The Joneses . Afgezien van de merkbare verbetering in detail was er niet veel verschil tussen de film in HDR op de LG en de film in niet-HDR op de Vizio. Er waren scènes waar we meer realistische kleur- en schaduwdetails konden waarnemen, maar de schijf en film waren gewoon geen goede voorbeelden van de HDR-ervaring.

De volgende stap was Independence Day Resurgence en helaas was dit weer een schijf die niet aan onze verwachtingen voldeed. Er zijn veel donkere scènes in deze film en HDR had een groter verschil moeten maken. Het schaduwdetail zag er echt niet beter uit dan de standaard 1080p Blu-ray, laat staan ​​de niet-HDR 4K-ervaring.

Tot slot hebben we The Magnificent 7 bekeken . We hadden hoge verwachtingen van deze film, want hij zag er echt goed uit op een niet-HDR 4K-tv. Gelukkig stelden de film, LG TV en Oppo UDP-203 niet teleur! De details en kleuren waren zo levensecht dat het voelde alsof we naar het wilde westen werden getransporteerd. We merkten dat we soms naar de details keken en niet naar de film. Het voelde echt alsof ik voor het eerst kennis maakte met HDTV. Huidtinten waren de meest natuurlijke die we ooit hebben gezien. De baard / stoppels op het gezicht van Chris Pratt waren zo gedetailleerd dat we het gevoel hadden dat hij er bijna te verzorgd uitzag voor het oude westen. Het detail in de donkere scènes was meer uitgesproken dan op de Vizio. In feite leken de zwarten bijna plasma-achtig. De oorlogsverf op het gezicht van Red Harvest zag er zo goed uit, nogmaals, het was bijna te goed! Er waren geen zichtbare artefacten die we konden zien, zelfs toen we heel dicht bij het scherm kwamen. De UDP-203 produceerde een spectaculair beeld en diende echt als een goed voorbeeld van waarom u uw home cinema zou moeten upgraden naar de nieuwste technologieën.

Kansen en uiteinden

• De laadtijden voor de Oppo UDP-203 zijn erg goed (niets vergelijkbaar met het lange wachten dat gebruikelijk is bij de eerste Blu-ray-spelers!). Over het algemeen waren we in minder dan 15 seconden op het scherm.
  • De menu's zijn eenvoudig en gemakkelijk te navigeren, maar eerlijk gezegd zul je er niet veel in vinden.
  • De afstandsbediening heeft veel knoppen. De meeste zul je nooit gebruiken. Als u een Harmony- of andere afstandsbediening hebt, kunt u deze beperken tot de essentie.
  • De Oppo UDP-203 ondersteunt momenteel het HDR10-formaat. Dit is momenteel het meest voorkomende HDR-formaat voor UHD Blu-ray-schijven, hoewel het concurrerende Dolby Vision-formaat aan kracht wint. Oppo belooft dat een firmware-upgrade om Dolby Vision-ondersteuning toe te voegen gepland is voor het begin van dit jaar. Voor ons betekent dat tegen belastingdag. Laten we kijken of Oppo akkoord gaat.
  • Voor de audiofielen die er zijn, kan de UDP-203 vrijwel elk bestand aan dat u erop gooit. Meerkanaals DSD64 / 128, evenals 192 kHz / 24-bit PCM in alle populaire formaten worden ondersteund. Oppo heeft altijd uitgeblonken als het gaat om audiokwaliteit, en de UDP-203 is geen uitzondering.
  • Zoals veel van de vorige producten van Oppo, heeft de UDP -203 een speciale HDMI-ingang, waarmee u externe bronnen, zoals een gameconsole of kabelbox, kunt aansluiten, die vervolgens kunnen profiteren van de hoogwaardige video- en audiobewerkingsmogelijkheden van de speler.

Gevolgtrekking

Als u uw HDTV hebt geüpgraded naar een UHD-set die HDR ondersteunt, zou u een misdrijf plegen als u niet ook uw Blu-ray-speler zou upgraden. Er zijn een paar opties die er zijn en terwijl de Oppo iets meer kost, krijg je zoveel meer. De beste ondersteuning voor het afspelen van audio van elke UHD-speler die momenteel op de markt is, in combinatie met de mogelijkheid om content te converteren naar 4K-video gestreamd via uw lokale netwerk of afgespeeld via de USB- en HDMI-ingangen, maakt de UDP-203 de meest capabele UHD-speler die beschikbaar is tegen elke prijs. Ondersteuning voor Dolby Vision via een komende firmware-upgrade maakt deze speler vrijwel toekomstbestendig.

U kunt de Oppo UDP-203 vandaag direct van de website van het bedrijf of via externe retailers zoals Amazon ophalen.

Review: de oppo udp-203 4k ultra hd blu-ray speler